Na konci dubna oznámil Facebook redesign své mobilní aplikace, která bude více akcentovat dvě oblíbené funkce – Události a Skupiny. Právě Skupiny uvádí firma ve svém vyjádření jako ideální uživatelský model.
Na Facebooku v současnosti fungují desítky milionů aktivních uživatelských skupin. „Když uživatelé najdou tu pravou, stane se pro ně často tou nejdůležitější částí Facebooku. Proto je dnes více než čtyři sta milionů uživatelů členy takové skupiny, kterou považují za smysluplnou,“ píše se na firemním blogu.
Skupinový feed nově na horní liště
Redesign mobilní aplikace na multiplatformách Android a iOS již proběhl. Aktuálně společnost připravuje změnu své desktopové aplikace, která by měla nastat v horizontu několika měsíců. Mobilní uživatelé si tak mohli všimnout nově zařazené položky Skupiny v horní liště. Po kliknutí se zobrazí personalizovaný feed příspěvků z oblíbených skupin spolu s doporučeními na skupiny s obdobným zaměřením.
Doporučení na možné nové přátele s podobnými zájmy pak bude nabízet další chystaná novinka v podobě funkce Meet New Friends. Události se zase dočkaly lépe zpracované mapy a intuitivnějšího vzhledu, který by měl usnadnit jejich vyhledávání a organizaci v kalendáři.
Nová koncepce Facebooku
Podle březnového vyjádření Marka Zuckerberga se Facebook nachází v prvotní fázi přeměny na nový typ společnosti a produktu, který vytváří. Rád by ze sociální sítě vybudoval „komunikační platformu, soustředící se na soukromí svých uživatelů“. Facebook by se tak měl změnit „z náměstí na obývací pokoj“.
Součástí tohoto procesu je i snaha odvést uživatele od veřejného News Feedu, kde sdílí maximum informací s co nejvíce lidmi. News Feed přitom symbolizoval Facebook od samého začátku a sloužil mu jako primární nástroj pro sběr dat a následné cílení reklamních sdělení.
Zároveň se ale News Feed stal hlavním zdrojem problémů, které měl Facebook s ochranou dat, moderováním příspěvků a zneužitím platformy. Díky News Feedu se každý uživatel stal v rámci největšího světového média vydavatelem vlastního obsahu.
Jak upozorňuje článek na serveru The Verge, samotný Facebook víceméně ignoroval dopady této publikační činnosti, do které se postupně zapojila třetina světové populace. Facebook se tak plnil mimo jiné extrémistickými výzvami, násilným obsahem nebo oslavami teroristických činů a autoritativních režimů.
Je s News Feedem konec?
Už březnový odchod jednoho z architektů News Feedu Chrise Coxe mohl naznačit, že se jeho koncepce stává přežitou. Jasně to potvrdil i Zuckerberg, když v souvislosti s úprkem uživatelů Facebooku na platformy typu Instagram, Snapchat, TikTok nebo Twitch označil News Feed za „zastaralý způsob uvažování o online komunikaci“.
Pro Facebook navíc znamená uživatelský obsah také zvýšený objem práce při minimalizaci možných rizik, jako je šíření fake news nebo možné ovlivňování demokratických voleb.
Aktuální změny mohou naznačit odklon od algoritmy diktovaného obsahu News Feedu a konec snahy Facebooku nabírat uživatele za každou cenu (v dubnu se blížil 2,4 miliardám návštěvníků každý týden). Jako inspirace tak Facebooku v současnosti slouží spíše komunitní fóra jako je Reddit, jejichž globální rozšíření by mohlo být pro modrý tým další hrozbou.