Sázka na cloud se Microsoftu vyplatila

Před třemi lety se tržní podíl balíku kancelářských programů Office 365 pohyboval lehce nad 34 %. Na konci loňského roku už ale dokázal překonat 56 %.

Uživatelé Office 365 tvoří podle průzkumu společnosti Bitglas více než polovinu z 81 procent firem, které přešly na cloudové služby. Oproti tomu podíl konkurenční G Suite od Googlu spíše stagnuje (loni snížil o jedno promile oproti roku 2016 a dosahoval necelých 25 procent). Dynamický nástup Google aplikací do firemního prostředí se tak Microsoftu povedlo poměrně razantně zarazit.

Dominanci nahradila jednoduchost

Může být důvodem vysoké penetrace Office řešení u byznysových klientů dominantní postavení operačního systému Windows? Podle Dušana Daniše, majitele firmy S4B a prodejce softwarových řešení od Microsoftu, už tento argument dnes neplatí. „Hlavním důvodem je podle mě jednoduchost celého systému Office 365. Dlouhodobě byly Microsoft Office koncipovány jako produkt určený firemní klientele a jejich uživatelé se s nimi museli pochopitelně naučit pracovat. Postupně se ale Microsoft přizpůsobil aktuálním trendům a celý ekosystém Office výrazně zjednodušil,“ myslí si Daniš.

Porovnání tržních podílů Office 356 a G Suite v letech 2014, 2016 a 2018

Podle aktuálních údajů společnosti Gartner používá cloudové služby Office 365 jeden z pěti firemních zákazníků. Office 365 se tak staly světově nejvyužívanější cloudovou službou z hlediska počtu uživatelů. Jejich zvyšující se penetraci pomáhá i licenční politika zvýhodňující školy a státní úřady. Podle Daniše je důvodem současného úspěchu Office 365 rozhodnutí nabídnout platformu, dostupnou do té doby jen velkým společnostem, i firmě o několika málo lidech.

Měsíční předplatné Office 365 činí v případě licence Business Premium přibližně třináct euro. Kromě všeobecně známých programů jako je Word, Excel, Outlook nebo Power Point mohou uživatelé využívat coby firemní pevný disk na sdílení dokumentů aplikaci OneDrive s kapacitou jeden terabyt. Stejný prostor nabízí i SharePoint, který zase zvládne nahradit firemní intranet.

Zajímavou úsporou je podle Daniše i možnost využívání Exchange serveru, protože k jeho zprovoznění dříve firmy potřebovaly výkonný server, jehož nasazení znamenalo kromě vstupních investic i jisté investice na jeho údržbu i nemalou spotřebu energie. „Ani potřebné licence nebyly zrovna levné. Dnes můžete v rámci měsíčního předplatného využívat vlastní e-mailový server Exchange s padesáti gigabytovým mailboxem a vysokým stupněm zabezpečení. Bezpečnost celého řešení je rozhodně na vyšší úrovni, než dokáží poskytnout protokoly vzniklé ještě v osmdesátých letech, jako je POP3 nebo IMAP,“ vysvětluje Daniš.

Nejvíce klientů hlásí banky

V současnosti vykazují Office 365 nejvyšší podíl zákazníků v segmentu finančních služeb. Jde o logickou symbiózu, kdy bankovní instituce patří mezi první při zavádění nových technologií a jejich zaměstnanci často využívají programy, které jsou součástí nabídky Office balíčků, jako třeba Excel. Aby mohl Microsoft splnit jejich nároky, rozhodl se soustředit na zavádění bezpečnostních požadavků podle americké směrnice FISC a evropského GDPR.

Office 365 se tak staly programem první volby pro společnosti, jejichž činnost vyžaduje práci s citlivými osobními údaji. Příkladem jde i americká oborová asociace ABA, sdružující právnické firmy, která sepsala seznam výhod Office 365. Zaměřila se na výhody skupinové práce v aplikaci Teams nebo možnosti automatizace při využívání Microsoft Flow. Firmy ze segmentu výroby a zpracování pak tvoří 26 procent uživatelů Office 365 a jejich zájem je primárně generován zmiňovanou kapacitou jednoho terabytu cloudu aplikace OneDrive.

PwC: Microsoft je nejhodnotnější značkou světa

Díky masivnímu využívání cloudových služeb se Microsoft po sedmi letech povedlo předběhnout společnost Apple v čele žebříčku Global Top 100, který sestavuje poradenská společnost PwC. Podle té dosáhla letos v březnu tržní kapitalizace společnosti Microsoft 905 miliard dolarů, zatímco hodnota firmy Apple je o devět miliard dolarů nižší. Oproti loňskému roku se tak zhodnocení Microsoftu navýšilo o 29 procent a Apple si pro srovnání polepšil o pouhých pět procent.

Deset nejhodnotnějších firem světa podle PwC Global Top 100

Tempo růstu je podle citované analýzy primárně způsobeno orientací Microsoftu na cloudové služby. Během posledního čtvrtletí za ně Microsoft utržil více než jedenáct miliard dolarů. Za třetí kvartál letošního roku dosáhly celkové tržby necelých 34 miliard dolarů, tedy meziročně o dvanáct procent více. Příjmy z cloudové služby Azure se meziročně zvýšily o více než šedesát procent. O devět procent se zvýšily i tržby z prodeje operačního systému Windows.

Podle Daniše jsou dnes Office 365 hlavním hnacím motorem celého Microsoftu. Zahrnují více než tři desítky aplikací a jejich předplatné umožňuje zákazníkům pokrýt takřka kompletní firemní ekosystém. Kombinovaná koupě Windows 10 a Office 365 podle Microsoftu zaručuje návrat potřebných investic do třinácti měsíců.

Máte zájem o cloudové služby, nebo podobné řešení na míru? Kontaktujte náš MEMOS tým.

Líbil se vám článek?
Sdílejte ho na sociálních sítích

Autor článku:

Daniel Bohuslav

Daniel Bohuslav

Marketing
Datum zveřejnění: 20.08.2019